Does that make me crazy?

Först av allt, jag har haft en underbar dag idag.

Vi var på bio med klassen och då filmen vi skulle se var "Die Welle", en tysk film om en lärare som skapar en diktatur av sin klass under en projektvecka så grundade det för många intressanta ämnen. Filmen grundade sig en sann historia, dock så vill jag att alla är uppmärksamma på att nu kommer det att komma spoilers (och ni vill verkligen, verkligen inte ha dem om ni kommer se filmen.

Vi hade en väldigt intressant bussresa dit, jag satt bredvid min lärare som alltid är lika intressant att diskutera med. Huvudsakligen så började det med KTH-massakern som det varit stort medieuppbåd nu. Frågan var: Vem skulle göra något sådant? Jag hittade en tråd på Flashblack med en print screen av själva inlägget och man såg verkligen att personen som skrev var desperat, kall och mest troligt helt kapabel till att utföra sina planer. Anledningen var att han hade blivit dumpad av sin flickvän. Hur mår man då egentligen? Och vad är det som triggar den sortens ilska? Jag menar, jag kan också vara arg men då vill jag på sin höjd slå någon. Dessutom kräver det otroligt mycket för att jag ska göra det på fullaste allvar. Vad har man för atrapp i hjärnan som talar om för en att "nu får du skjuta någon för du är arg och behöver det"?

Sen gick det vidare till psyksjuka i allmänhet. Jag finner det väldigt fascinerande med psykiska sjukdomar och hur de fungerar. I grund och botten så undrar jag var det kommer ifrån, för vad vi vet är att det inte är en bakterie, en mutation eller något liknande som gömmer sig i kroppen och kan blomma ut utan det bara existerar hos vissa. Dessutom, jag undrar vad för klassification de olika sjukdomarna har och hur många det egentligen finns för väldigt många som man träffar på på stan eller läser om i tidningar är så fantastiskt olika och att psyket kan fungera så är otroligt fascinerande. Personerna i fråga är ju människor, precis som vi och jag tror att personerna egentligen har utmärkta konversationsförmågor (nu pratar vi alltså om sådana som varken kan föra ett normalt samtal eller förstå i vilket rum de är, samt liknande.) och kan föra sig normalt men någonstans på vägen har något utlösande hänt. Frågan är då vad?

En annan sak vi diskuterade var logik. Min tro är att de som enbart förlitar sig på logik och glömmer bort hjärtat lätt kan kollra bort sig i vår värld. Det är så mycket som bygger på slumpen, hjärtan, eller något annat orationellt att om man enbart baserar saker på logik kan man säkert rättfärdiga många hemska handlingar. Trots allt så får man inte glömma bort att vi alla är människor och människor gör fel. Fel hör inte hemma inom logik utan saker ska fungera som ett smort hjul. Sen har jag ett citat från en vän till mig som sa att "Vissa överintelligenta människor (d.v.s otroligt högt IQ, upp mot 180 och över tolkade jag det som) kan nog slå slint. De tränger in så mycket information i sina hjärnor att de måste tränga bort lite sunt förnuft". Det låter faktiskt ganska riktigt ändå, jag misstänker att det är en intressant tes i alla fall. Hur mycket får egentligen plats i våra hjärnor?

Efter att vi sett Die Welle väcktes också jättemånga frågetecken (och här kommer spoilern!). Alla ungdomar fann en känsla av samhörighet och ett behov av att känna sig som en del i gruppen när Die Welle formades. Alla behövdes, alla älskades. Alla utom dem som vägrade sälla sig till normerna. Att se vad dessa ungdomar kunde ta sig till, helt normala ungdomar, det var sjukt. De klottrade ner staden, de stötte bort alla andra, de hade en särskild hälsning, precis som nazihälsningen. Jag vet att mycket av detta inte liknar verkligheten men jag tvivlar inte på att det skulle kunna bli så. Sen var det ett barn, en fanatiker. Han fastnade direkt. Hans enda problem var egentligen dåliga familjeförhållanden men han blev besatt av föreningen, klistrade sig på ledaren, bestämde sig för att bli hans livvakt. I slutet av filmen, när ledaren bestämmer sig för att upplösa föreningen skjuter han dock en klasskamrat och sedan skjuter hans sig själv för att kände så starkt band att han blev galen. Skulle det kunna hända, är det möjligt? Jag vet inte. Ingen vet nog egentligen. Men om man tittar på Nazisternas framtåg genom Tyskland, genom hela Europa... Jag blir mållös. Alla de människorna som styrde i fånglägrerna, alla soldater och alla som arbetade under Hitler kan inte ha haft något fel på hjärnan. Ändå var det så många anhängare att det är helt otroligt och alla accepterade vad som hände. Känslan av medmänsklighet försvann till förmån för känslan av gemenskap. Man kunde döda för en vän, praktiskt taget. Är det friskt? Är det klokt?

Jag lägger inga riktiga svar på de frågor jag ställer, jag har inga tankar om det. Jag bara bollar mina frågor med er och hoppas att ni förstår det jag skriver, trots att det mest är osammanhängande dravel. Jag blev så tagen av filmen idag att jag var tvungen att skriva av mig bara. Psykologiska problem fascinerar mig.


Kommentarer
Postat av: Sunnyyyy

DIE WELLE ÄR EN TOTALT AWESOME FILM! Och läraren är snygg. Linns och min musiklärare liknar lite läraren. ^^



Jag läser faktiskt också sin blogg. :look Du vet bara inte om det. <3


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0